Ondersteuning in verwijderen van asbest voor zorgvoorzieningen

9 Januari 2025 door Isabelle - 5 minuten leestijd
Wilt u besparen op uw rekeningen?
Neem contact op met een gratis adviseur om uw rekeningen van energie/internet/verzekeringen te verlagen
+32 808 29 75
Openingsuren: 9-18u (ma-vrij). Dienst aangeboden door Selectra

asbest verwijderen

Vlaamse zorgvoorzieningen kunnen hun asbestinventaris gratis laten actualiseren. Ook voor het verwijderen van asbest biedt de OVAM vergaande financiële ondersteuning. Mijntoeslagen informeert je.

Welke ondersteuning is er voor het verwijderen van asbest?

Op 20 juli 2018 keurde de Vlaamse Regering het actieplan Asbestafbouw goed. Het plan moet Vlaanderen uiterlijk tegen 2040 asbestveilig maken. Vlaanderen telt immers nog relatief veel oude gebouwen die asbestmaterialen bevatten. Heeft uw zorgvoorziening gebouwen of constructies van vóór 2001 en wilt u uw gebouwen asbestveilig maken? De OVAM biedt ondersteuning op verschillende manieren: de gratis opmaak van een asbestattest, expertisebegeleiding door een asbestdeskundige, bijstand bij een asbestincident en een tussenkomst voor asbestverwijderingen. ​​​​​​​

Beroep doen op de ondersteuning voor het verwijderen van asbest?

  • De ondersteuning door asbestdeskundigen kunt u doorlopend aanvragen.
  • Momenteel loopt er een oproep van 18 november 2024 tot en met 20 december 2024 voor het verwijderen van leidingisolatie via één van de raamcontracten van de OVAM, voor werken uit te voeren in 2025.

Wie komt in aanmerking?

  • Het sectorprotocol heeft als doel zorgvoorzieningen te ondersteunen bij het asbestveilig maken van hun gebouwen tegen uiterlijk 2040.
  • Een zorgvoorziening is een rechtspersoon die erkend is of die voldoet aan de wettelijke voorwaarden om zorg- en dienstverlening te organiseren voor personen.
  • Om in aanmerking te komen voor ondersteuning via het zorgprotocol, kunt u best even nakijken via de Cobrha databank of de voorziening een HCO nummer heeft, dat is immers de eerste voorwaarde: CoBRHA Viewer.
  • Enkel zorgvoorzieningen in gebouwen op het grondgebied van het Vlaamse Gewest komen in aanmerking.
  • Het is van belang dat de zorg- of dienstverlening wordt uitgevoerd in het gebouw zelf.
  • Zo komen kinderdagverblijven, ziekenhuizen en woonzorgcentra in aanmerking, een dienst voor teleonthaal dan weer niet.

Voor welke ondersteuning?

Asbestattest

  • Eerst bekijken we of de asbestinventaris van de gebouwen aan actualisatie toe is.
  • Als dit zo is kunt u via de OVAM de asbestinventaris éénmalig gratis (tot een maximum van een 6.500 euro excl btw) laten actualiseren.
  • Nadat een asbestdeskundige de gebouwen heeft onderzocht krijgt u de geactualiseerde asbestinventaris, onder de vorm van een asbestattest.
  • Met het asbestattest kunt u verder aan de slag: welke asbestmaterialen moeten wanneer verwijderd worden en met welke methode?

Asbestverwijdering

  • De OVAM voorziet een tussenkomst voor asbestverwijderingen, met een klemtoon op jeugdvoorzieningen.
  • Voorzieningen die zorg verlenen aan kinderen en jongvolwassenen kunnen genieten van het ondersteuningspercentage van 50%, voor andere zorgvoorzieningen is het ondersteuningspercentage 35%.
  • Kinderen en jongvolwassenen zijn immers het meest kwetsbaar bij blootstelling aan asbest en lopen het meeste kans om op latere leeftijd asbestgerelateerde ziektes te ontwikkelen.
  • Voor het verwijderen van asbesthoudende leidingisolatie kunt u beroep doen op een aannemer waarmee de OVAM een raamcontract heeft afgesloten.
  • Voor het verwijderen van andere asbestmaterialen moet u zelf een aannemer aanstellen.
Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn kortingen

Asbest verwijderen met een eigen aannemer: Hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • Het meest recente asbestattest van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De plannen van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De oppervlakte van de gebouwen waar er werken in gebeuren
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw waar er werken in gebeuren Ingevulde verklaring op eer
  • Offertebedrag van de asbestverwijderingswerken exclusief BTW. Dit moet de kost zijn van de te verwijderen materialen die niet-asbestveilig zijn
  • Startdatum en einddatum of periode van de werken
  • Offerte van de te verwijderen asbesthoudende materialen. Op de offerte moet de prijs van de verwijdering van de niet-asbestveilige materialen apart vermeld zijn
  • Lijst van de te verwijderen asbesthoudende materialen die niet-asbestveilig zijn, verwijzend naar de fiches op het asbestattest.Hoe verloopt het verder?
  • We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid
  • Na het afsluiten van de oproep laten we u weten of u in aanmerking komt en of er voldoende budget beschikbaar is om uw aanvraag goed te keuren
  • Als dit in orde is, ontvangt u de subsidiebelofte.
  • U bezorgt ons ten laatste twee weken vóór de start van de werken de startdatum.
  • De werken worden uitgevoerd
  • Ten laatste twee maanden na uitvoering van de werken en uiterlijk 3 jaar na de toekenning van de steunbelofte door de OVAM bezorgt u ons volgende documenten:
    • Factuur
    • Melding van de werken bij de FOD Waso
  • We beoordelen de documenten. Na goedkeuring maakt de OVAM het subsidiebedrag over naar uw rekening
Aandacht
Momenteel is er geen oproep voor asbestverwijdering met een aannemer die u zelf aanstelt.

​​​​​​​​​​​​Expertisebegeleiding

De OVAM voorziet een gratis expertisebegeleiding door een asbestdeskundige. De expertisebegeleiding houdt in dat een asbestdeskundige inventarisatie op basis van een verfijnde asbestinventaris of asbestattest een advies geeft in functie van een meerjaren investeringsplan van de zorgvoorziening om een asbestveilige toestand te bekomen en/of een prijscalculatie (raming) maakt hiervoor en/of advies geeft in functie van een geïntegreerde aanpak asbestverwijdering en energiemaatregel.

Bijstand bij een asbestincident. Hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • De meest recente asbestinventaris van de te inventariseren gebouwen
  • De plannen van de gebouwen waar het asbestincident zich voordeed

  • De oppervlakte van de ruimtes of zone waar het asbestincident zich voordeed
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw
  • Info over het incident, vragen voor de expert
  • Documenten voor de expert.
  • ​​​​​​We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte
  • Als uw aanvraag goedgekeurd is, geeft de OVAM de opdracht voor begeleiding bij het asbestincident, samen met de gegevens van uw aanvraag door aan een asbestdeskundige
  • De asbestdeskundige neemt contact met u op voor het maken van een afspraak voor de begeleiding
  • De asbestdeskundige voert ter plaatse een inspectie uit en geeft advies over hoe u het asbestincident moet (laten) verhelpen
  • U brengt ons aan het einde van de bijstand op de hoogte van de reeds genomen acties en de eventuele vervolgstappen die nodig zijn voor een goede afhandeling van het incident. Nadat het incident opgelost werd brengt u ons op de hoogte.

Isabelle is redacteur bij Mijntoeslagen.be en schrijft over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.


Stel een vraag aan onze deskundige

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen