Om afwatering beter te voorzien op zware neerslag en om zuivering van afvalwater efficiënter te laten verlopen, scheiden we onze rioleringsbuizen voor regen- en afvalwater. Is dat voor jou niet het geval, maar wil je toch investeren in deze duurzame maatregel, dan kun je hiervoor op een premie voor een gescheiden afvoersysteem rekenen. Mijntoeslagen informeert je.
Wat is de premie voor een gescheiden afvoersysteem?
- Om afwatering beter te voorzien op zware neerslag en om zuivering van afvalwater efficiënter te laten verlopen, scheiden we onze rioleringsbuizen voor regen- en afvalwater.
- Die scheiding is bij nieuwbouw en grote renovaties al verplicht.
- Is dat voor u niet het geval, maar wilt u toch investeren in deze duurzame maatregel, dan kunt u hiervoor op een premie rekenen.
Wat zijn de voorwaarden van de premie gescheiden afvoersysteem?
- Als uw gemeente aangesloten is bij Fluvius voor het rioolbeheer, dan zijn dit de belangrijkste voorwaarden waaraan u moet voldoen voor deze premie. De premie is alleen geldig voor bestaande particuliere woningen waarvoor de bouwvergunning ten laatste op 31 januari 2005 werd verleend.
- De privéwaterafvoer moet voldoen aan de bepalingen van het Algemeen Waterverkoopreglement, de aanvullende voorwaarden van Fluvius en de aanvullende technische voorwaarden van Fluvius.
- De installatie heeft een permanent karakter en heeft een afvalwaterafvoerleiding (gescheiden van de hemelwaterafvoerleiding) tot aan de rooilijn die grenst aan de openbare riolering.
- De premie kan slechts 1 maal per woning worden toegekend.
- Bekijk alle details over de voorwaarden voor deze premie op de website van Fluvius of neem hiervoor contact met hen op (zie contactgegevens aanbieder).
Hoe vraag je de premie gescheiden afvoersysteem aan?
- Online aanvragen (snelste manier) of via het aanvraagformulier op de website van Fluvius.
- Op datum van ontvangst van de aanvraag bij Fluvius mogen de betalingsbewijzen en/of kostennota’s niet ouder zijn dan 12 maanden.
Hoeveel bedraagt de premie gescheiden afvoersysteem?
De premie bedraagt maximum 400 euro en bestaat uit 2 delen:
- een forfaitair bedrag van 200 euro betaald voor de aanleg van het gescheiden afvoersysteem; om dit forfaitair bedrag te kunnen ontvangen, moet er minimum 1 betalingsbewijs worden voorgelegd
- een premie van 50% van de bewezen kosten en dit met een maximum van 200 euro.
Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Eigenaar (die woning bewoont)
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Eigenaar (die woning niet bewoont of verhuurt)
- Een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop)
- Waterafvoer, riolering
Wat is de ecologiepremie en steun voor investeringen in milieu- en energievriendelijke technologieën?
- De ecologiepremie+ is een financiële tegemoetkoming aan ondernemingen die hun productieproces milieuvriendelijk en energiezuinig willen organiseren.
- De Vlaamse overheid neemt daarbij een gedeelte van de extra investeringskosten die zo’n investering met zich brengt, voor haar rekening.
Wat zijn de voorwaarden?
De belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te komen voor de Ecologiepremie Plus (EP-Plus) is dat de investering moet voorkomen op de limitatieve technologieënlijst.
Hoe vraag je de premie aan en hoeveel bedraagt het?
- U vult het vooraanmeldingsformulier op de VLAIO-website in.
- Het voordeel is dossiergebonden.
Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Andere (ondernemingen, verenigingen …)
- Premies voor niet-woongebouwen, ondernemingen, lokale besturen, vzw
Wat is de vrijstelling van de bijdrage voor de zuivering van het afvalwater?
- Gebruikt uw gezin kraanwater en zorgt u zelf voor de zuivering van dat afvalwater?
- Dan kunt u een vrijstelling krijgen van de bijdrage voor de zuivering van het afvalwater.
- Die bijdrage is een onderdeel van uw jaarlijkse waterfactuur en wordt soms ook de ‘bovengemeentelijke saneringsbijdrage’ genoemd.
- In de meeste gemeenten krijgt u dan ook een vrijstelling voor de ‘gemeentelijke bijdrage’ (afvoer van het afvalwater).
Wat zijn de voorwaarden?
- U kunt een vrijstelling krijgen als uw afvalwater correct gezuiverd wordt met een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA).
- Dat wil zeggen dat uw IBA werd gebouwd en wordt uitgebaat volgens de Code van Goede Praktijk en in overeenstemming is met de voorschriften uit VLAREM II (Vlaams regelement i.v.m. de milieuvergunning).
- Meer informatie over deze voorschriften kunt u krijgen bij uw gemeentebestuur.
- Deze regeling is enkel voor het huishoudelijk afvalwater van gezinnen.
- Meer informatie over deze vrijstelling vindt u op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij.
Hoe vraag je het aan?
Hebt u de IBA zelf geplaatst en zorgt u zelf voor het onderhoud?
- Dien dan een aanvraag in bij uw gemeentebestuur. De gemeente onderzoekt uw aanvraag en vult het IBA-attest in, waaruit blijkt of uw IBA werd gebouwd en wordt uitgebaat volgens de Code van Goede Praktijk en in overeenstemming is met de voorschriften uit VLAREM II.
- Binnen 3 maanden vanaf de dag van uw aanvraag bezorgt uw gemeentebestuur het attest aan uw waterbedrijf. U ontvangt een kopie, die u enkel moet bewaren.
- Het attest is 5 jaar geldig. Na 5 jaar moet u opnieuw een vrijstelling aanvragen bij uw gemeentebestuur.
Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Eigenaar (die woning bewoont)
- Huurder
- Een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop)
- Regenwater, afvalwater
- Waterafvoer, riolering