Wilt u een kwaliteitsvolle woning uitbouwen op de bovenverdieping van uw handelspand? Binnen het project ‘Wonen boven winkels’ kunt u een beroep doen op vier premies. Mijntoeslagen informeert je.
Wat zijn de voorwaarden van de premies voor wonen boven winkels?
Voor elke zelfstandige, huurder of eigenaar van een pand gelegen binnen het projectgebied waarin een detailhandels-, horeca- of ambachtszaak wordt gevoerd of zal worden gevoerd. De premie kan enkel worden toegekend voor handelspanden die beschikken over de noodzakelijke bouwkundige en (indien nodig) sociaaleconomische vergunningen.
Er zijn 4 premies mogelijk:
- inrichting als woning boven winkels;
- afzonderlijke toegang;
- gevelrenovatie;
- basiskwaliteit en veiligheid.
Bekijk alle details over de voorwaarden in het subsidiereglement (zie website aanbieder) of neem hiervoor contact op met de gemeente (zie contactgegevens aanbieder).
Hoe vraag ik de premies wonen boven winkels aan en hoeveel bedragen de premies?
De subsidieaanvraag wordt na de uitvoering van de werken ingediend bij de stad Aalst via het aanvraagformulier op de website.
- U mag de vier premies combineren tot een maximum van 15 000 EUR per pand.
- Als u een gezamenlijke premie-aanvraag indient voor verschillende panden, dan krijgt u een hogere premie.
- De uit te voeren werken moeten minimaal 2 000 EUR (excl. btw) bedragen.
Wie kan de premies wonen boven winkels aanvragen?
- Andere (ondernemingen, verenigingen …)
- Eigenaar (die woning bewoont)
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Eigenaar (die woning niet bewoont of verhuurt)
- Huurder
Wanneer zijn deze premies relevant?
- Een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop)
- Andere werken ruwbouw
- Elektrische installatie
- Funderingen
- Gevels/muren
- Ramen en buitendeuren
- Toegangsweg verharden
- Werken aan handelszaak
Wat is de subsidie voor het saneren van een woning?
De gemeente verleent een premie aan personen die hun ongezonde woning willen saneren.
Wat zijn de voorwaarden?
- Minimale kostprijs van de werken: 1.490 euro.
- Maximaal netto belastbaar inkomen: 23.030 euro + 5 % per kind ter laste (bedrag kan geïndexeerd worden, bekijk steeds de meest recente gegevens op de website van de gemeente).
- De eerste ingebruikname van uw woning dateert van voor 1972.
- U bezit geen andere woning in eigendom of vruchtgebruik.
- U mag pas starten met de saneringswerken na controle van de technische dienst.
Volgende saneringswerken komen in aanmerking voor de premie:
- het uitbreiden van de woonruimte, zowel dag- als nachtvertrekken, zowel door bijbouwen van nieuwe vertrekken als door vergroten van oude vertrekken;
- de verbetering van de indeling van de woonruimten;
- het droogmaken ingevolgde vochtigheid;
- de installatie van de verluchting;
- de installatie van de hydrofoorgroep;
- de installatie van een moderne sanitaire uitrusting.
Hoe vraag je het aan?
- Aanvragen via het gemeentelijk aanvraagformulier (terug te vinden op de website of verkrijgbaar bij de dienst Omgeving).
- De gemeentelijke saneringspremie wordt slechts eenmaal verleend.
Hoeveel bedraagt de premie?
- Het basisbedrag bedraagt 200 euro.
- De familiale toeslag bedraagt 50 euro per ongehuwd kind of per gehandicapte persoon ten laste.
Wie kan de premie aanvragen?
- Eigenaar (die woning bewoont)
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Eigenaar (die woning niet bewoont of verhuurt)