De aanmoedigingspremie voor eigenaar-verhuurders die hun woning voor 9 jaar verhuren aan woonmaatschappij Woonstroom en beschikken over een geldig conformiteitsattest. Mijntoeslagen informeert je.
Wat zijn de voorwaarden van de aanmoedigingspremie?
- U verhuurt uw woning voor 9 jaar aan woonmaatschappij Woonstroom (vroeger het Sociaal Verhuur Kantoor SVK).
- De woning dient een conformiteitsattest te behalen.
- Bekijk meer details op de website van de gemeente of neem contact op met de cel Wonen (zie contactgegevens aanbieder).
Hoe vraag je de aanmoedigingspremie?
- Het aanvraagformulier is te verkrijgen via woonmaatschappij Woonstroom.
- Website: woonstroom.be
- E-mail: info@woonstroom.be
- Telefoon: 015 30 79 90
- Adres: Nieuwstraat 3, 2570 Duffel, België
- Abtsherbergstraat 10 bus 19, 2500 Lier, België
Hoeveel bedraagt de aanmoedigingspremie?
- Appartement 1 slaapkamer/studio: 800 euro.
- Appartement 2 slaapkamers: 1.250 euro.
- Appartement 3 slaapkamers: 1.500 euro.
- Woning 1 slaapkamer: 1.000 euro.
- Woning 2 slaapkamers: 1.500 euro.
- Woning 3 slaapkamers: 2.000 euro.
Wie kan de aanmoedigingspremie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Een woning huren of verhuren
Verbeteringspremie bij verhuur aan woonmaatschappij Woonstroom
Premie voor eigenaar-verhuurders die hun woning verhuren via woonmaatschappij Woonstroom en de kwaliteit van deze woning verbeteren (elektriciteit, vochtbestrijding, isolatie, cv-ketel …).
Wat zijn de voorwaarden van de verbeteringspremie?
- De woning beschikt over een conformiteitsattest.
- De premie wordt aangevraagd na uitvoering van de werken.
- Facturen mogen op aanvraagdatum niet ouder zijn dan 1 jaar.
- Enkel officiële facturen op naam van de verhuurder of het SVK komen in aanmerking. Kastickets, bestelbonnen, offertes … komen niet in aanmerking.
- De minimuminvestering bedraagt 800 euro.
- Bekijk meer details op de website van de gemeente of neem hiervoor contact op met team Wonen (zie contactgegevens aanbieder).
Hoe vraag je de verbeteringspremie?
- Het aanvraagformulier is te verkrijgen via woonmaatschappij Woonstroom.
- Website: woonstroom.be
- E-mail: info@woonstroom.be
- Telefoon: 015 30 79 90
- Adres: Nieuwstraat 3, 2570 Duffel, België
- Abtsherbergstraat 10 bus 19, 2500 Lier, België
Hoeveel bedraagt de verbeteringspremie?
25% van het aanvaarde factuurbedrag met een maximum van:
- appartement 1 slaapkamer/studio: 800 euro
- appartement 2 slaapkamers: 1.250 euro
- appartement 3 slaapkamers: 1.500 euro
- woning 1 slaapkamer: 1.000 euro
- woning 2 slaapkamers: 1.500 euro
- woning 3 slaapkamers: 2.000 euro.
Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop)
- Een woning huren of verhuren
- Binnenafwerking
- Brandbeveiliging
- CO-preventie
- Centrale verwarming
- Dak
- Dakisolatie / Zoldervloerisolatie
- Elektrische installatie
- Funderingen
- Gevels/muren
- Isolerend glas
- Kelder
- Muurisolatie
- Ramen en buitendeuren
- Sanitair warm water
- Sanitaire toestellen
- Schoorsteen
- Vloeren en trappen
- Vloerisolatie / Kelderisolatie
- Vochtbestrijding
Wat betekent het om uw woning te verhuren aan een woonmaatschappij?
Als u uw woning verhuurt via een woonmaatschappij kunt u genieten van een aantal voordelen. De woonmaatschappij neemt het grootste deel van de (administratieve) taken op zich zodat u minder zorgen hebt.
Wat zijn de voorwaarden?
De woonmaatschappij zorgt voor:
- een huurder en het huurcontract
- de opmaak van een plaatsbeschrijving en andere administratieve handelingen
- de inning van de huur en de stipte betaling aan de verhuurder, ook als de woning niet verhuurd is of de huurder niet betaald heeft
- de brandverzekering
- de organisatie van eventuele herstellings- en onderhoudswerkzaamheden (bv verwarmingsketel) voor rekening van de huurder
- toezicht op het onderhoud van de woning en geeft ze in dezelfde staat terug aan de verhuurder op het einde van de overeenkomst, rekening houdend met de normale slijtage
- ondersteuning van de huurder bij zijn rechten en verplichtingen.
Hoe vraag je het aan?
Eerste vrijblijvend gesprek
- De woonmaatschappij licht haar werking uitgebreid toe en vraagt naar algemene kenmerken van de woning.
Kwaliteit van de woning
- De woonmaatschappij kan enkel woningen in huur nemen die voldoen aan de geldende minimale woningkwaliteitsnormen. De woonmaatschappij bekijkt samen met u de kwaliteit van uw woning.
Huurprijs
- De uiteindelijke huurprijs onderhandelt u met de woonmaatschappij.
Huurcontract voor minstens 9 jaar
- De woonmaatschappij brengt alles in orde: zij stellen het huurcontract op, zorgt voor de plaatsbeschrijving en laat het contract tijdig registreren.
Hoeveel bedraagt de premie?
Voordelen voor de eigenaar
Als u uw woning verhuurt aan een woonmaatschappij voor een billijke huurprijs en de woning is conform aan de Vlaamse woonnormen (veiligheid, gezondheid, woningkwaliteit), dan kunt u in aanmerking komen voor een aantal premies en verminderingen.
Premies voor renovatie
Als u voldoet aan bepaalde voorwaarden, kunt u in aanmerking komen voor de volgende premies:
- renovatiepremie (voor woningen van minstens 30 jaar oud)
- huur-en-isolatiepremie (voor dakisolatie, muurisolatie en/of hoogrendementsglas)
- aanpassingspremie (voor aanpassingswerken voor 65-plussers).
Verlaagde belastingtarieven
- U komt in aanmerking voor het verlaagd tarief op de onroerende voorheffing voor verhuurders aan een woonmaatschappij.
- De vermindering wordt automatisch aangevraagd door de woonmaatschappij.
- Onder bepaalde voorwaarden kunt u een verminderd tarief voor de registratiebelasting (verkooprecht) krijgen bij de aankoop van een woning die bestemd is voor sociale verhuur.
- Als de huurwoning een nieuwbouw is en u die woning voor minstens 15 jaar verhuurt aan een woonmaatschappij, hebt u recht op een verlaagd btw-tarief van 12% (in de plaats van 21%).
- Tijdens de looptijd van het huurcontract zorgt de woonmaatschappij er ook voor dat de woning verhuurd is.
- Als een huurder de woning verlaat, gaat de woonmaatschappij meteen op zoek naar een nieuwe huurder.
- Daardoor vermijdt u langdurige leegstand en de bijhorende leegstandsheffing.
Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?
- Eigenaar (die woning verhuurt)
- Een woning huren of verhuren